Kategorier
Krönika Millhouse Nyhetsbrev

Vinmonopol skapar märkliga effekter

Krönika

Här är en krönika om vårt Systembolags-monopol jag skrivit för Allt om Vin. 

Det är ett vinmagasin jag gillar – och därför ofta skriver i. Tyvärr finns den inte att köpa som lösnummer. Här får du därför ett fördelaktigt pren-erbjudande från dem.

Mitt förhållande till Systembolaget är inte problemfritt. I grunden handlar det om att monopol sätter marknadskrafterna ur spel vilket ofelbart leder till märkliga effekter. Här är två exempel från 2023 som du kommer märka av i framtiden.

Det ena handlar om att Systembolaget har lagt ner hundratusentals kronor i juridiska processer för att stoppa företag som bedriver laglig distanshandel med vin. Det andra handlar om att butikerna kommer att översvämmas av mediokra boxviner du aldrig bett om.

När det gäller distanshandel avgjordes den frågan redan 2007 genom den så kallade Rosengrensdomen. Sedan dess är det tillåtet att handla vin via nätet så länge företaget följer regelverket och skickar vinerna från ett land inom EU – fast då inte Sverige.

Trots att Systembolaget bara har butiksmonopol har de under alla år försökt stoppa denna handel. Det senaste fyra åren har de processat mot Winefinder som en av de stora aktörerna. 

I juli i år tog det dock stopp, inte för distanshandeln, men väl för Systembolagets försök att undanröja denna verksamhet. En dom i Högsta Domstolen konstaterade att Winefinder inte bryter mot gällande lagstiftning varken i Sverige och inom EU.

Vad betyder då detta? Jo, att ingen som startar distanshandel med vin och följer lagen riskerar att stämmas av Systembolaget. Du kan alltså utan betänkligheter köpa vin från dessa företag i framtiden.

När det gäller boxar och översvämning är det ett problem som just i år har börjat accelerera. Grunden är att Systembolaget efter ett decennium av funderande kommit fram till en hållbarhetsmärkning. Den innefattar tre delar: Miljöcertifiering och socialt ansvar i odling och produktion samt lägre klimatavtryck på förpackningar. Bra så.

Det du nu märker är att Systembolaget lägger ner allt krut på att du ska handla ditt vin i de mest klimatsmarta förpackningarna. Och vilken har då lägst klimatavtryck? Precis: boxförpackningen. Samma låda som Systembolaget för 25 år sedan försökte stoppa med alla medel därför att det skulle göra hela svenska folket till lådalkoholister.

Nu är boxfylleri-argumentet glömt. Nu ska Systembolaget istället bli världsbäst på att sälja vin i klimatsmarta förpackningar – vinboxar till 90 procent. Snacka om en moralisk saltomortal. 

Du som gillar vingårdsviner från seriösa ursprung i fasta sortimentet har allt att beklaga. Även din butik kommer att översvämmas av pappförpackningar, petflaskor och burkar. Allt färre hyllor kommer ha plats för flaskor.

Men gillar du boxar som heter Dunkadunken, Falu rödvin, Yesbox, Apes & Grapes eller Crazy Cat så är din tid kommen.

Läs även
Podcasten Vinskolan har verkligen varit populär 2023 – fler och…